OPRICHTER


Esther Visser is professioneel violiste, gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk, Alexander Techniek docente, PhD onderzoeker en ze leidt Swim in Balance®.


Achtergrond

Esther is sterk geïnteresseerd in hoe je een bepaalde activiteit (vioolspelen, bewegen, zwemmen) met zoveel kwaliteit kunt uitvoeren, dat er als vanzelf een mooi resultaat uit voortkomt. De Alexander Techniek kan daar enorm goed mee helpen.

Toen Esther viool studeerde aan het conservatorium van Amsterdam, merkte ze dat er een kamertje was waar studenten altijd met een grote glimlach uit kwamen. Ze werd nieuwsgierig en klopte aan, om te vragen welke les daar gegeven werd. De mevrouw die open deed vertelde dat ze Alexander Techniek lessen gaf en bood haar een proefles aan. Esther was 19 jaar en had op dat moment nog nooit van Alexander Techniek gehoord. Tijdens de les vond ze alle oefeningen een beetje vreemd, maar aan het einde van de les zei die mevrouw: “Speel nu eens iets op je viool?”. Tot Esthers verbazing klonk haar viool opeens drie keer zo goed. Dit overtuigde haar ervan dat ze, om een goede violiste te worden, deze lessen nodig had. 

Tijdens haar Bachelor en Master degree bleef ze bijna wekelijks Alexander Techniek lessen houden en werd hier nog steeds elke les enthousiaster over. Ze had toen al de wens om ooit Alexander Techniek lerares te worden, maar aangezien dit een heel dure privé opleiding is, heeft ze eerst 10 jaar (internationaal) gewerkt als violiste voordat ze in 2012 besloot om de lerarenopleiding te gaan doen. Esther is gespecialiseerd in barokmuziek en werkt als gastdocente aan verschillende conservatoria op het gebied van historische uitvoeringspraktijk.

Zwemmen

Tijdens haar 3-jarige fulltime studie tot Alexander Techniek lerares aan ATCA te Amsterdam, www.atca.nl, hoorde Esther dat er in Londen een zwemmer was, die zwemles gaf gebaseerd op Alexander Techniek. Dit trok haar enorm aan, omdat Esther altijd gek op water is geweest en als studente ook als zeilinstructeur gewerkt had, en andere instructeurs had opgeleid. Ze ging naar Londen en werd binnen enkele lessen overtuigd van deze manier van zwemmen: het ging zoveel lichter en soepeler! 

Ze vertelt: “Vooral over de vlinderslag was ik verbaasd, omdat ik altijd dacht dat je voor de vlinderslag vreselijk sterk moest zijn.  De vlinderslag op de onze manier is echter heel licht, ook mensen met zwakke armspieren kunnen dit bereiken, en geeft een heerlijk gevoel aan je wervelkolom. Je beweegt je letterlijk zoals een dolfijn dat ook doet. Met behulp van de principes uit de Alexander Techniek en een goede timing komen de armen vlak over het water door de lucht naar voren… waardoor er veel minder weerstand ontstaat. Ik zou dan ook iedereen die tegen de vlinderslag opziet willen aanmoedigen om een cursus Vlinderslag te proberen, want je zult versteld staan!”

Toen bleek dat er op dat moment nog een andere Nederlander, ook musicus (hoornist) en Alexander Techniek docent, ook geïnteresseerd was in deze aanpak. Samen zijn zij Swim in Balance® begonnen. 

Een jaar later studeerde Esther ook af als Alexander Techniek lerares en begon zij haar eigen praktijk in Haarlem. Ze is gespecialiseerd in musici met pijnklachten, maar geeft ook Alexander Techniek lessen aan mensen met andere beroepen.

PhD studie

Esther heeft enkele jaren geleden een fulltime scholarship gewonnen aan de Canterbury Christ Church University (UK) om een PhD studie te doen. Ze onderzoekt hoe violisten rond 1870 hun viool balanceerden op hun schouder. Haar hypothese is dat dit wellicht veel gezonder was dan hoe dit tegenwoordig gedaan wordt (gaat te ver om hier op in te gaan, zie haar website esthervisser.com). Momenteel is zij bezig met het afronden van deze studie.

Wat daarin overeenkomt met het zwemmen, is dat de manier hoe je iets uitvoert zo’n enorme impact heeft op het (sportieve of artistieke) resultaat. Zij hanteert in haar methode om de viool te balanceren precies dezelfde principes als bij het uitvoeren van een efficiënte zwemslag. Het lijken twee verschillende onderwerpen, maar in de kern is het precies hetzelfde.

Ze vertelt: “Veel violisten en andere mensen hebben last van schouders, nek en rug. De Alexander Techniek en onze manier van zwemmen bieden een veilige en gezonde ondersteuning bij zulke klachten en leert je een vaardigheid die je zelfstandig kunt blijven toepassen. Daarom vind ik het zo leuk om les te geven via de Swim in Balance® methode: We leren de mensen iets waar ze voor de rest van hun leven plezier van zullen hebben.”

Opleidingen en certificaten